Living In The Eighties

Assalamualaikum w.b.t,

This blog I made as a personal use to keep my memories back in the old good time especially in the 80's when I live in Ipoh. Friends, families and others who are interest and grown in the 80's are welcome to surf on in this site.

The era of the 80's was the most memorable moments of my life. There's happy and sad moment that I could'n forget. It's not because I'm not happy with my life currently. It's different cause that time when we are still kids, didn't have any heavy obligations, just plays, studies, getting fun and live with my loveble families. Besides, I still have my parents which I miss so much.

Here, most of the stories or article are around the 80's that I include a stories and history of that era along with the photo's or video clips. I also include several songs from the 60's and 70's with world wide history.There are also a photo's of my hometown, school's, places, family and friends that are related with me in the 80's.

Besides loving listening to music and watching films, I'm also an active sports person specially in football and badminton. I'm a biggest fan of old time articles or stories whether on event, persons, a legends or whatever related with history.

It's been since 1990 that I left Green Town, Ipoh and working in Kuala Lumpur. I can't imagine that i will live, stay and grown a family here in Kuala Lumpur, the biggest and a capital city in Malaysia. Still, the old fond memories of past days is still in my heart.
Hopefully it's will call our memories in the 80's which so wonderful and awesome.























Friday, April 3, 2020

YEAR 1980

PERISTIWA TAHUN 1980


Era 1980an,  Perang Dingin ( Cold War  1947-1991)) di antara blok yang diketuai Amerika Syarikat dengan blok Komunisme yang dikepalai Russia semakin membimbang dengan pemilihan Ronald Reagan sebagai Presiden US (1981-1989) dan Margaret Thatcher sebagai Perdana Menteri Britain (1979-1990) Russia pula mengancam keamanan dunia dengan menyerang dan menduduki Afghanistan (1979-1989). Sukan Olimpik Moscow yang dihoskan oleh Russia diboikot oleh sebilangan besar negara-negara demokrasi yang diterajui oleh US akibat membantah campurtangan Russia di Afghanistan.
Dunia seni dikejutkan oleh kematian ketua kumpulan The Beatles, John Lennon yang ditembak dari jarak dekat oleh peminatnya sendiri di luar apartmentnya di Los Angeles.
Era 80'an juga berubahnya genre muzik dari pop disco kepada irama Hard Rock dan New Wave dan dengan pertukaran fesyen pakaian dari seluar baggy kepada jeans yang ketat-ketat sperti slim fit.
Tahun ini keluarga kami menerima ahli keluarga yang terakhir iaitu adik saya yang ke-8, happy birthday my youngest brother... dan pada tahun ini kami berpindah dari sebuah rumah kampung setinggan ke sebuah kawasan yang lebih selesa di kuarters kerajaan.
Berikut ialah sedikit paparan tahun 1980 dan dan selamat hari lahir kepada rakan taulan dan adik-adik yang lahir pada tahun ini.

09 Jan - Di Arab Saudi, 63 pemberontak militan Islam dihukum pancung atas kesalahan menceroboh dan menduduki Masjidil Haram
14 Jan - Indira Gandhi kembali menjadi Perdana Menteri India.
04 Mac - Robert Mugabe dilantik sebagai Perdana Menteri Zimbabwe.
18 Apr - Zimbabwe memperolehi kemerdekaan daripada Britain.
04 Mei - Presiden Yugoslavia, Josip Bro Tito meninggal dunia pada usia
# Upacara pengkebumiannya merupakan yang terdbesar dalam sejarah pemimpin dunia dihadiri 128 daripad 154 pemimpin UN dari pelbagai negara.


18 Mei - 'Gwangju Uprising'- Penuntut di Gwangju, Korea Selatan memulakan pemberontakan menuntut pembaharuan demokrasi.


26 Mei - Tentera kerajaan Korea Selatan bertempur dengan penuntut penunjuk perasaan Gwangju.
# 606 penentang kebanyakan terdir daripada penuntut terbunuh.



23 Jun - Sanjay Gandhi, yang mempunyai pengaruh politik dan anak kepada Perdana Menteri India, Indira Gandhi terbunuh dalam kemalangan helikopter.
16 Jul - Bekas pelakon Hollywood dan gabenor California, Ronald Reagan dicalonkan sebagai Presiden US.
27 Jul - Mohamad Reza Pahlavi, Shah Iran yang dibuang, meninggal dunia di Kaherah.
# Reza Pahlavi ialah pemerintah monarki terakhir Empire Dinasti Pahlavi ( 1925-1979) selepas digulingkan oleh rakyat Iran.
Julai   - Populasi penduduk China mencapai 1 billion.
30 Okt - El salvador dan Honduras menandatangani perrjanjian damai mengenai pertikaian sempadan yang mencetuskan peperangan selepas perlawanan bola sepak pada tahun 1969.
# Peperangan meletus setelah berakhir perlawanan kelayakan bola sepak Piala Dunia 1970 yang mengorbankan 3,000 tentera dan orang awam.



4 Nov - Ronald Reagan menggantikan penyandang Presiden Jimmy Carter sebagai Presiden US  yang ke-40.
08 Dis - Bekas anggota The Beatles, John Lennon ditembak mati di luar apartmentnya di New York.
# Lennon ditembak sebanyak 4 das tembakan di belakang badan oleh seorang penganggur dari Hawaii, Mark David Chapman yang dianggap mempunyai penyakit mental dan dipenjarakan dari tahun 1981-2012


SPORTS

 19 Jul - Sukan Olympic XXII dirasmikan di Moscow. 65 buah negara memboikot sukan olimpik ini kerana membantah pendudukan Soviet di Afghanistan.
# Russia merupakan satu-satunya negara komunis menjadi tuan rumah sukan olimpik sehingga China 2008.


Mac   - Ian Rush berusia 18 tahun Chester FC, kelab Div 3 Inggeris, menandatangani perjajian untuk menyertai Liverpool dengan nilai 300k pound.
# Ian Rush bermain untuk Liverpool sehingga 1996 dan menjadi penjaring gol terbanyak sepanjang zaman untuk Liverpool dengan 230 gol.

Ian Rush, berusia 18 tahun ketika berpindah dari Chester ke Liverpool

3 Mei - Liverpool menjuarai Liga Inggeris Div 1 setelah menewaskan Aston Villa 4-1 dalam perlawanan terakhir untuk mengumpul 60 mata  meninggalkan Man Utd dengan dua mata.


10 Mei - West Ham menjuarai Piala FA England selepas menewaskan Arsenal 1-0 hasil jaringan tunggal Trevor Brooking di Stadium Wembley, London.


28 Mei - Nottingham Forest mengekalkan kejuaraan Piala Eropah apabila menewaskan Hamburg SV 1-0 dalam perlawanan akhir di Madrid.


22 Jun - Jerman Barat menjuarai Euro 1980 di Itali apabila menewaskan Belgium 1-0 dalam perlawanan akhir.



ENTERTAINMENT

14 Apr - Kumpulan heavy rock Iron Maiden membuat album pertama di UK bertajuk Iron Maiden.


21 Mei - Filem  'Star Wars - Empire Strikes Back' sequel dari filem pertama 'Star Wars' terbitan 1977 arahan George Lucas ditayangkan di  pawagam di US.
15 Jul  - Kumpulan hard rock AC/DC mengeluarkan album 'Black In Black'.

Top Movies
1.  Empire Strikes Back


'Qurbani' - Filem Hindi No1 1980

Top Songs
1.  Call Me - Blonde
2.  Another Brick In The Wall - Pink Floyd
3.  Magic - Olivia Newton John
4.  Rock With You - Michael Jackson
15.Lost In Love - Air Supply (Top in Malaysia)



Lagu Melayu Popular 1980
Jamal Abdillah - Keluhan Perantau
Sweet Charity - Kamelia




BORN 

Ronaldinho
Xavi Hernandes

Steven Gerrard

Venus Williams

Mc Caulin Caulkay 'Home Alone'

Luke Hemsworth 'Thor"

Christina Aguelerra

Farah Fauzana

PERISTIWA DI MALAYSIA

Feb     -   Safari World Johor, taman tema yang pertama seumpamanya di Malaysia dibuka secara rasmi.
30 Mac - Sultan Ahmad Shah Pahang diangkat sebagai Raja Yang DiPertuan Agong yang ke..


19 Jul   -  Malaysia menyertai blok demokrasi yang diketuai oleh US memboikot Sukan Olimpik Moscow 1980
31 Ogos - Siaran tv warna dilancarkan oleh RTM di Sabah dan Sarawak.
Sept       -  HICOM diasaskan.


SPORTS

6 Apr - Malaysia menewaskan Korea Selatan 2-1 pada aksi akhir kelayakan bola sepak Olimpik 80' di Stadium Merdeka untuk menjuarai Kumpulan 2 yang mengandungi 6 pasukan termasuk Jepun, Brunei, Indonesia dan Filipina.


28 Jun - Singapura menewaskan Selangor 2-1 dalam perlawanan akhir Piala Malaysia di stadium Merdeka.
# Fandi Ahmad yang baru berusia 18 tahun menjadi aset kejayaan Singapura dengan membuat assist gol pertama dan menjaringkan gol kedua yang cantik manakala gol Selangor dijaringkan oleh Mokhtar Dahari.

]

Ogos  -  Maghribi menewaskan Malaysia 2-1 dalam perlawanan akhir Pestabola Merdeka untuk menjadi pasukan Afrika pertama dan tunggal yang menjuarai kejohanan bola sepak yang tertua di rantau Asia tersebut.


DEATH

John Lennon ( 1940-1980)

Alfred Hitchcock ( 1899-1980)
Josip Broz Tito ( 1892-1980 )

Mohammad Hatta - Bekas Timbalan Presiden Pertama Indonesia ( 1902-1980)





No comments: