Living In The Eighties

Assalamualaikum w.b.t,

This blog I made as a personal use to keep my memories back in the old good time especially in the 80's when I live in Ipoh. Friends, families and others who are interest and grown in the 80's are welcome to surf on in this site.

The era of the 80's was the most memorable moments of my life. There's happy and sad moment that I could'n forget. It's not because I'm not happy with my life currently. It's different cause that time when we are still kids, didn't have any heavy obligations, just plays, studies, getting fun and live with my loveble families. Besides, I still have my parents which I miss so much.

Here, most of the stories or article are around the 80's that I include a stories and history of that era along with the photo's or video clips. I also include several songs from the 60's and 70's with world wide history.There are also a photo's of my hometown, school's, places, family and friends that are related with me in the 80's.

Besides loving listening to music and watching films, I'm also an active sports person specially in football and badminton. I'm a biggest fan of old time articles or stories whether on event, persons, a legends or whatever related with history.

It's been since 1990 that I left Green Town, Ipoh and working in Kuala Lumpur. I can't imagine that i will live, stay and grown a family here in Kuala Lumpur, the biggest and a capital city in Malaysia. Still, the old fond memories of past days is still in my heart.
Hopefully it's will call our memories in the 80's which so wonderful and awesome.























Sunday, January 10, 2021

MEMOIR SEORANG GURU KECIL

 Cukup Sudah, Full Stop, Alhamdulillah

Circa 1994

'Hang besar nanti nak jadi apa' Tanya seorang rakan. 'Posmen, boleh bawa basikal, hantar surat rumah orang, hantar kad raya masa hari raya'. Begitulah lebih kurang jawapan saya ketika berumur 9 tahun. Hidup di kawasan kampung pinggir pekan Ipoh, dalam masyarakat yang kebanyakannya macam golongan B40 sekarang ( termasuk saya sendiri ), memang tak nampak lagi apa kerja yang sesuai yang dapat saya fikirkan pada masa itu.
Masuk sekolah menengah, masa itu sedang up dalam sukan terutama bola sepak dan badminton, tengok bagaimana seronoknya cikgu PJ mengajar murid-murid bersukan, minat saya beralih. 'Nak jadi cikgu PJ lah, boleh ajar budak-budak bersukan, dapat gaji 300 ringgit sebulan pun bagus, janji kerja seronok' kata saya dalam hati.
Dari situ saya mula memasang angan-angan@cita-cita untuk menjadi seorang guru. Saya bukanlah mempunyai otak brilliant macam budak-budak sains matematik, lebih kepada otak kanan kesusasteraan. nak catch up subjek pun agak lambat. Selalu kena ulang dan buat dua tiga kali kerja baru menjadi. Tapi saya tidak berputus asa, cuba juga hingga boleh walaupun lewat.
Azam saya menjadi guru didorong juga oleh pakcik sedara yang merupakan bekas guru besar di Batu Gajah, Perak (Al-Fatihah di baca untuk arwah)

                                                      Kecenderongan saya lebih kepada otak kanan....

Menjadi Guru Sementara
Apabila habis SPM, saya mula memohon jadi Guru Sementara. Pada usia 20 tahun (1985), saya dapat tawaran di sebuah sekolah rendah di Chemor, Perak. Berdebar rasanya. Maklum pengalaman baru pertama. Jauh jugak jaraknya berulang dari rumah di Ipoh kira-kira 25km. Jadi Guru ganti guru bersalin. Naik bas hari-hari ulang-alik. Seronok sekolah tu, bangunan rumah batu dan papan, becampur jantina dan majoriti kaum Melayu dengan 3-4 orang kaum Cina dan India. Kebanyakan golongan B40, dengan latar belakang keluarga bekerja sendiri seperti penoreh getah, pertukangan, peruncit dan kilang. Saya mengajar kelas darjah 6. 

Sekolah pertama sebagai guru sementara di Chemor, Perak
Binaan sekolah ini sudah tidak digunakan
Kredit foto blog masjid Jamek Chemor

Selepas habis tempoh selama sebulan setengah, saya dapat tawaran di sekolah rendah di pekan Ipoh pulak. Budak lelaki semuanya, darjah satu pulak. Mak aiiii..., hypernya budak. Berbeza dengan sekolah kampung yang terdahulu. First time pengalaman dengan budak-budak kecil. Pastu asik kena check in dengan penyelia petang pasal kelas selalu bising. Seminggu ajela dapat bertahan dan ambil keputusan untuk sambung belajar ambil STPM.
Dengan sijil yang ada dan kebolehan dalam bidang sukan, selepas STPM saya memohon masuk maktab perguruan. Pergila interview segala...

Masuk Maktab Perguruan
Setelah lama menunggu sehingga ada rakan-rakan sudah mendapat tawaran, akhirnya surat tawaran yang ditunggu-tunggu tiba juga. Gembira bukan kepalang, cita-cita saya akhirnya tercapai. Saya mendapat tawaran ke Maktab Perguruan Batu Rakit, Kuala Terengganu dalam jurusan Pengajian Melayu Sekolah Rendah. 
First time keluar Ipoh dan Perak. Cuak jugak. Sebelum ni paling jauh pun ikut rombongan cik kiah ke Pulau Pinang aje. Tak pernah pun tinggalkan mak bapak keluarga dan Ipoh lebih dari 3 hari. Udahla jauh ke Terengganu, negeri yang asing bagi saya.
Julai 1987, saya mendaftar sebagai pelatih di maktab. Memang asing dan rasa sunyi pada awalnya. Home sick jugak dibuatnya. Maklumlah saya ni agak pemalu, penyegan, pendiam dan hencem pulokπŸ˜….
Lama kelamaan saya mula menyesuaikan diri tapi dengan sikap saya yang sosial introvert ( baru tahu rupanya saya mempunyai kriteria sikap ini πŸ˜€), pergaulan saya agak terhad. Cuma dengan sedikit bakat saya dalam bola sepak, saya terpilih mewakili pasukan bola sepak maktab dan dapatlah bergaul dengan rakan-rakan lain yang agak ekstrim.


Kelas Pengajian Melayu Sekolah Rendah MPKTBR sekitar tahun 1987
Kredit foto group whatsapps MPKTBR

                                        

Mula menjadi guru
Disember 1989, selepas habis pengajian dapat posting mengajar di Kuala Lumpur. Halamak...best ke tak? Memang saya mohon posting KL sebagai pilihan kedua selepas Perak, tapi tak sangka pulak begitu mudah mendapatnya. Tapi tak apa, saya memang town boy, lagipun saya pernah singgah di KL pada 1988 ketika ke Stadium Negara menonton kejohanan badminton Piala Thomas. Tambahan pula saya mempunyai dua adik perempuan yang bekerja di sebuah restoran di Komplek Shopping Subang Parade. Ada jugakla yang boleh membantu nanti.
4 Disember 1989, saya mendaftar dan mengajar di sekolah rendah di Salak Selatan,dalam area Pudu dan Sungai Besi. Tidak seperti yang dijangka, ingatkan kotaraya KL ini orang senang-senang, rupanya ada yang hidup lebih susah lagi dari orang kampung halaman di Ipoh. Kebanyakan murid-murid dari area setinggan dan flat kos rendah. Ada jugak anak-anak polis dari balai polis yang berhampiran.  
Mula-mula saya menumpang dome sewa adik di berhampiran Subang Parade. Berulanglah naik bas dari Subang Jaya ke Salak Selatan. Dari Subang Jaya kena naik dua bas, pertama berhenti di Stesen Bas Klang berhampiran Central Market, kemudian berjalan ke Puduraya mengambil bas ke Salak Selatan. 
Begitulah seterusnya selama lebih kurang 3 minggu sehingga abang Jamil mampos! πŸ˜† 



Bas Stand Klang, berhampiran Central Market transit sebelum ambil bas di Puduraya untuk ke sekolah

                                                Hentian Puduraya - Transit kedua sebelum ke sekolah

Tidak lama kemudia saya bersama rakan sekolah ( rakan semaktab juga) mendapat rumah sewa di kawasan setinggan di area sekolah. Dekat aje. Naik motor 5 mint, jalan kaki kalu 10 minit untuk ke sekolah. Bermulalah kehidupan di kampung setingarden di KL.
Dengan gaji dan elaun tak sampai RM500 sebulan, kehidupan di KL agak sukar walaupun hidup bujang. Tolak dengan makan minum, sewa rumah dan sedikit hantaran ke kampung, kemudian masuk tahun kedua ambil motor ar et jet hutang,  hujung-hujung bulan semedang aje negatif. Nasib baik ada adik di Subang, boleh jugakla meminjam-minjam..(terima kasih dekk )

Circa tahun 1992

Tahun pertama sehingga tahun ketiga jadi guru kelas mengajar budak-budak darjah satu.  Seronok mula-mula mengajar, cikgu-cikgu lain kata saya ngam dengan budak-budak pasal saya sabar dan boleh layan kerenah budak. Berkahwin pada 1995 dan ketika sudah beranak dua, saya mula bosan dengan persekitaran di sekolah, macam tiada peningkatan kerjaya. Tambahan pula, guru-guru junior yang lebih muda dari saya telah ada yang keluar menyambung pelajaran. Memanglah dari awal kerjaya saya tidak berminat untuk berada dalam barisan pentadbiran, tapi ada terasa untuk membuat sedikit perubahan.

Circa1991

Circa 1993

                                                                          Circa 1994
Foto Bersama Rakan Sekolah Rendah

                                                     Circa 1997 - Bersama sahabat guru-guru muda

                                                    Bersama budak-budak bola sekolah rendah

                                                     Bersama budak bola dan badminton circa 1994

                                             Bersama rakan karib, Man Kedah oiiii di Melaka semasa 
                                              rombongan sekolah ke Melaka circa 1993

Bersama guru lama dan angkatan generasi 2. Saya generasi satu kononnya

Rakan sekolah segenerasi 1. Circa 1996
                                      
Melanjutkan Pelajaran
1999, saya melihat satu tawaran yang amat sesuai dengan jiwa saya, iaitu berkaitan sukan. Universiti Malaya menawarkan pengajaian sepenuh masa dalam bidang Sains Sukan. Saya pun memohon dan permohonan saya diterima. Mei 2000 saya menyambung pelajaran ke UM setelah 10 tahun di sekolah rendah.  Dalam usia 35 tahun, saya adalah antara pelajar yang tertua, hencem dan sado di Pusat Sukan Universiti Malaya πŸ˜†.  Lain-lain kebanyakan freshies yang baru habis SPM atau STPM. Tidak seperti rakan lain di UM, saya berulak alik dari rumah ke pusat pengajian kerana mempunyai keluarga. Tidak seperti cikgu-cikgu dari negeri-negeri lain, saya antara yang beruntung kerana univesiti tidak jauh dari rumah.

                                                Tahun 2000 - Hari terakhir di sekolah rendah bersama
                                                         pemangku guru besar dan sahabat baik, arwah Cikgu Ayob

                                              Hari terakhir di sekolah rendah bersama rakan-rakan 

Namun bukan mudah untuk menamatkan pengajian di universiti. Bagi saya lebih banyak peristiwa sedih dan perit dari detik yang menggembirakan. Ibu bapa yang berpindah tinggal di Petaling Jaya sejak 1997 meninggal dunia ketika saya dalam pengajian. Kedua-dua meninggal di Pusat Perubatan Universiti Malaya ( sebelah tempat pengajian saya) akibat sakit kanser. Terkilan saya kerana arwah ayah dan ibu tidak sempat melihat satu-satunya anak mereka yang belajar di universiti tamat konvokesyen.  
                                                    Arwah ayah dan ibu ketika mengiringi saya semasa
                                                                                 minggu suaikenal di UM pada 2000

Sepanjang masa kedua orang tua ditimpa penyakit, pelajaran saya agak terganggu dan terpaksa sambung belajar dari 3 kepada 4 tahun. Satu kerugian bagi saya. Pada satu ketika, gaji separuh gaji belajar di tolak dengan pinjaman perumahan kerajaan, baki bulanan tidak sampai pun RM200. Dengan anak sudah berjumlah empat orang, walaupun isteri bekerja, tidak dapat menampung kehidupan dengan selesa. Kereta proton wira yang dibeli pada tahun 1998 terpaksa dijual dengan membeli kereta 2nd hand lama. Saya bekerja sambilan sebagai parking attendance untuk mengurangkan bebanan perbelanjaan. apa nak malu...kerja halal...

                                                           Minggu suaikenal di Universiti Malaya

Minggu suaikenal bersama freshies dan guru sejawatan 

2004, alhamdulillah akhirnya dapat posting mengajar semula, dengan gaji permulaan RM1700 dan tambahan elaun dalam RM600, bolehlah bernafas sedikit dengan anak-anak yang mula bersekolah. Kehidupan kami tidak susah dan tidak juga senang. Mampu-mampu aje...Duduk di rumah pangsa DBKL hasil pampasan rumah setinggan arwah pak mentua yang diambil alih oleh kerajaan, sewa rumah adalah murah. 
Ditempatkan di sekolah menengah, berbeza dengan sekolah rendah. Sekolah yang besar, murid-murid juga besar agak sukar menjawab dan ada yang melawan guru. Bilangan guru pun ramai yang sehingga sekarang pun saya tidak mengingati semua nama-nama mereka.Tidak seperti budak-budak sekolah rendah. Awal-awal memang sukar, hingga selalu terfikir nak tukar balik Ipoh., tapi banyak perkara perlu diambil kira, isteri bekerja swasta dan tiada cawangan lain. Lama kelamaan masa berganti masa, melalui pengalaman, banyak yang dapat diatasi.
Di sekolah, saya seorang guru yang kecil dan comel😜, tiada sebarang jawatan besar, sekadar guru biasa. Namun saya bersyukur dengan keadaan saya. Tiada masalah besar dalam pekerjaan. Rakan rakan yang kebanyakan guru-guru yang jauh lebih muda ramai membantu, terutama dalam bidang IT yang semakin melonjak dalam dunia pendidikan. Saya cuba menunjukkan gaya 'happy go lucky' untuk menghiburkan diri dan rakan-rakan jika persekitaran agak tertekan.


Sebelum hari-hari akhir persaraan di mana dunia dan negara dilanda gelombang Covid 19, saya merasai pengalaman bagaimana untuk memberikan pedidikan dan pengajaran kepada pelajar secara dalam talian di rumah. Memang bagi saya yang veteran yang pengetahuan IT tidak berapa tinggi, mengalami kesukaran pada awalnya. Namun saya beransur-ansur belajar meningkatkan pengetahuan dan Alhamdulillah saya telah boleh mengendali  PdP dalam talian secara konsisten. PdP di rumah secara online di rumah memang memberi manfaat kepada pelajar-pelajar dalam pembelajaran dengan pelbagai teknik yang telah tersedia.

Akhirnya detik yang ditentukan sudahpun tiba. 10 Januari 2021 dan setelah 31 tahun, saya berada di titik noktah kerjaya saya sebagai guru yang kecil dan power rangers πŸ˜†πŸ˜†. Tidak seperti guru-guru lain yang bersara sebelum ini, majlis perpisah yang diadakan adalah agak besar dengan kehadiran semua guru dan murid, bersama beberapa persembahan yang akan menghiburkan hadirin. Namun majlis persaraan dan perpisahan saya sekadar kecil-kecilan dengan dihadiri oleh beberapa orang pentadbir dan guru kerana mematuhi SOP Covid 19 yang melanda negara. Namun saya tidak terkilan kerana itu telah ditentukan dan saya juga bukan person yang gemar disambut dan diberi perhatian. 








Kepada yang membantu saya, samada dari arwah pakcik saya, pensyarah-pensyarah maktab /universiti yang banyak memberi ilmu, rakan-rakan baik yang lebih tua, sebaya atau pangkat adik-adik yang baru akil baligh 😎😁😏 dalam profesion ini, terima kasih banyak-banyak diucapkan. Kepada murid-murid dan pelajar yang pernah saya asuh, didik dan bimbing, minta maaf kalau cikgu pernah merotan, mencubit atau smackdown awak semua πŸ˜‚. Teruskan usaha hingga menjadi insan yang dapat membantu kelurga, membangunkan negara dan menjadikan masyarakat kita lebih penyanyang, bertolak ansur dan bertanggungjawab.  Pengalaman bersama anda semua akan saya ingati dan semat di sanubari pada hari-hari persaraan dan masa menganggur ini...πŸ‘΄πŸ‘΄πŸ‘΄

Foto bersama rakan di sekolah menengah

                                                         Guru- guru SMKKB sesi pagi 2019

Hari Guru 2017

Hari Guru 2018
                                       

Bersama guru-guru sama usia

Bersama budak-budak bola dan kokoros bola yang melatih pasukan sekolah

                                                         Mentekedarah lepas main biton πŸ˜†

                                                             Bersama ahli Kelab 3K 2020

                                                      Bersama mush tradisi jumping semeh 2019

                                                            Dikawal oleh bodyguard sado
                                                                     Geng 'pulikat'

                                                          Rakan muda mudi yang lama sejak 2009

                                  Breakfast sebelum Hari Draduasi di hotel sebelah kedai mamak 2019

                                                               Bersama rakan  meneskope

                                                                  Bersama hang kubun πŸ˜†



Selamat tinggal
Bye- bye
Zaijian
Varukiren
Hasta la vista



De' Lenjen

2 comments:

Unknown said...

Selamat bersara de'lenjen aka idola..

Unknown said...

Terima kasih kawan